Let op!
Geprint op: 08/12/2023 om: 17:32
Controleer de actualiteit van deze gegevens op: https://rvs.rivm.nl
1,3,5-Trichloorbenzeen
Stofnaam | 1,3,5-trichloorbenzeen |
---|---|
Engelse naam | 1,3,5-trichlorobenzene |
CAS-nummer | 108-70-3 |
EG-nummer | 203-608-6 |
ECHA stofinformatie | Substance Infocard |
Aquo-code | 135TClBen |
SIKB-id | 44 |
Molecuulformule | C6-H3-Cl3 |
SMILES | ClC1=CC(Cl)=CC(Cl)=C1 |
Structuurformule | Structuurformule wordt geladen… |
Functionele stofgroep | Lijst ZZS |
Lijst OSPAR | |
Lijst Stofklassen voor luchtemissies | |
Chemische stofgroep | chloorbenzenen |
organohalogenen | |
ZZS gechloreerde benzenen | |
ZZS gechloreerde en gebromeerde koolwaterstoffen | |
trichloorbenzenen | |
Emissiegegevens ZZS-Navigator | Naar lucht |
Naar water |
Voetnoten
Let op!
Geprint op: 08/12/2023 om: 17:32
Controleer de actualiteit van deze gegevens op: https://rvs.rivm.nl
trichloorbenzenen
(TCB)
(12002-48-1) |
1,3,5-trichloorbenzeen
(108-70-3) (behoort tot trichloorbenzenen) |
|
---|---|---|
Specifieke naam op ZZS | trichloorbenzenen |
1,3,5-trichloorbenzeen
|
Op ZZS lijst vanwege OSPAR |
OSPAR lijst van stoffen voor prioritaire actie
|
OSPAR lijst van stoffen voor prioritaire actie
|
Datum toevoeging |
30-05-2016
|
2-12-2013
|
trichloorbenzenen
(TCB)
(12002-48-1) |
1,3,5-trichloorbenzeen
(108-70-3) (behoort tot trichloorbenzenen) |
|
---|---|---|
Stofklasse voor luchtemissies |
MVP 1
|
|
Grensmassastroom |
0,15 g/uur
|
|
Emissiegrenswaarde |
0,05 mg/Nm3
|
trichloorbenzenen
(TCB)
(12002-48-1) |
|
---|---|
Specifieke naam op KRW |
trichloorbenzenen
|
Geplaatst als |
Prioritaire stof
|
trichloorbenzenen
(TCB)
(12002-48-1) |
1,3,5-trichloorbenzeen
(108-70-3) (behoort tot trichloorbenzenen) |
|
---|---|---|
Specifieke naam op OSPAR |
trichloorbenzeen
|
1,3,5-trichloorbenzeen
|
Laatste revisie Achtergrond document (Organiserend land) |
2005 (Belgie en Luxemburg)
|
2005 (Belgie en Luxemburg)
|
Review statement over achtergrond document |
2010
|
trichloorbenzenen
(TCB)
(12002-48-1) |
|
---|---|
Specifieke stofnaam op EPRTR | Trichloorbenzenen (TCB's) (alle isomeren) |
Drempelwaarde voor uitstoot in de lucht | 10 kg/jaar |
Drempelwaarde voor uitstoot in water | 1 kg/jaar |
Toelichtende voetnoot
Toelichtende voetnoten
Aangezien alle individuele trichloorbenzenen ZZS zijn, wordt ook de stofgroep trichloorbenzenen als ZZS weergegeven.
Deze stofgroep omvat de drie verschillende trichloorbenzenen, voor de stofklasse en de bijbehorende grensmassastroom en emissiegrenswaard zie de individuele stoffen
TCB's, alle isomeren
Tenzij anders aangegeven wordt bij rapportage van een verontreinigende stof vermeld in bijlage II de totale massa van die verontreinigende stof vermeld of, als het om een groep van verontreinigende stoffen gaat, de totale massa van de groep.
Tenzij anders aangegeven wordt bij rapportage van een verontreinigende stof vermeld in bijlage II de totale massa van die verontreinigende stof vermeld of, als het om een groep van verontreinigende stoffen gaat, de totale massa van de groep.
Let op!
Geprint op: 08/12/2023 om: 17:32
Controleer de actualiteit van deze gegevens op: https://rvs.rivm.nl
Normen
Categorie | Compartiment/Normtype | Norm |
trichloorbenzenen
(TCB)
(12002-48-1) |
1,3,5-trichloorbenzeen
(108-70-3) (behoort tot trichloorbenzenen) |
---|---|---|---|---|
Milieu | Oppervlaktewater zoet | log Kp l/kg (zwevend stof) | 2,38 | |
Milieu | Oppervlaktewater zoet | Landoppervlaktewateren wettelijk JG-MKN (totaal) | 0,4 µg/l | |
Milieu | Oppervlaktewater zoet | Landoppervlaktewateren wettelijk MAC-MKN (totaal) | ||
Milieu | Oppervlaktewater zout | Andere oppervlaktewateren wettelijk JG-MKN (totaal) | 0,4 µg/l | |
Milieu | Oppervlaktewater zout | Andere oppervlaktewateren wettelijk MAC-MKN (totaal) | ||
Milieu | Sediment | Sediment MTR (droge stof) | 7 mg/kg | |
Milieu | Grond | Grond interventiewaarde (droge stof) | 11 mg/kg | |
Milieu | Grond | Grond Indicatief MTR | ||
Milieu | Grond | Achtergrondwaarde (droge stof; bij toepassing in oppervlaktewater en voor de bodem of oever van een oppervlaktewaterlichaam) | 0,015 mg/kg | |
Milieu | Grond | Achtergrondwaarde (droge stof; bij toepassing op of in de bodem) | 0,015 mg/kg | |
Milieu | Grond | Maximale waarde bodemfunctieklasse wonen / Maximale waarden kwaliteitsklasse wonen (droge stof) | 0,015 mg/kg | |
Milieu | Grond | Maximale waarde bodemfunctieklasse industrie / Maximale waarde kwaliteitsklasse industrie (droge stof) | 5 mg/kg | |
Milieu | Grond | Maximale waarde grootschalige toepassingen op of in de bodem: Maximale emissiewaarde (via gestandaardiseerde uitlogingstoets met Liquid/Solid ratio 10) | ||
Milieu | Grond | Maximale waarde grootschalige toepassingen op of in de bodem: Emissietoetswaarde (droge stof) | ||
Milieu | Grond | Maximale waarde verspreiden baggerspecie in zoet oppervlaktewater / Maximale waarde kwaliteitsklasse A (droge stof) | ||
Milieu | Grond | Maximale waarde grootschalige toepassingen op of in de bodem onder oppervlaktewater: Maximale emissiewaarde (via gestandaardiseerde uitlogingstoets met een Liquid/Solid ratio van 10) | ||
Milieu | Grond | Maximale waarde grootschalige toepassingen op of in de bodem onder oppervlaktewater: Emissietoetswaarde (droge stof) | ||
Milieu | Grondwater | Grondwater streefwaarde (opgelost) | 0,01 µg/l | |
Milieu | Lucht | Lucht Indicatief MTR | 50 µg/m3 |
Toelichtende voetnoot
Jaargemiddelde milieukwaliteitsnorm (JG-MKN). Deze term werd gebruikt in de Nederlandse wetgeving onder de KRW, maar bij de laatste wijziging van het Besluit milieukwaliteitseisen water (BKMW) is de term milieukwaliteitsnorm vervangen door milieukwaliteitseis (JG-MKE). In de Regeling monitoring Kaderrichtlijn water wordt gesproken over ‘jaargemiddelde waarde van de concentratie’. Deze wijziging heeft te maken de juridische status van de getallen in beide documenten. De inhoudelijke betekenis van de getallen en de wijze van toetsing is niet veranderd en de wijziging is ook niet van toepassing op de stoffen die niet in BKMW of Regeling staan genoemd. Op deze website kiezen we er daarom voor om de term JG-MKN te blijven gebruiken, ongeacht de status van het getal.
Maximaal aanvaardbare concentratie (MAC-MKN). Deze term werd gebruikt in de Nederlandse wetgeving onder de KRW, maar bij de laatste wijziging van het Besluit milieukwaliteitseisen water (BKMW) is de term milieukwaliteitsnorm vervangen door milieukwaliteitseis (MAC-MKE). In de Regeling monitoring Kaderrichtlijn water wordt gesproken over ‘Maximaal aanvaardbare waarde van de concentratie’. Deze wijziging heeft te maken de juridische status van de getallen in beide documenten. De inhoudelijke betekenis van de getallen en de wijze van toetsing is niet veranderd en de wijziging is ook niet van toepassing op de stoffen die niet in BKMW of Regeling staan genoemd. Op deze website kiezen we er daarom voor om de term MAC-MKN te blijven gebruiken, ongeacht de status van het getal.
Jaargemiddelde milieukwaliteitsnorm (JG-MKN). Deze term werd gebruikt in de Nederlandse wetgeving onder de KRW, maar bij de laatste wijziging van het Besluit milieukwaliteitseisen water (BKMW) is de term milieukwaliteitsnorm vervangen door milieukwaliteitseis (JG-MKE). In de Regeling monitoring Kaderrichtlijn water wordt gesproken over ‘jaargemiddelde waarde van de concentratie’. Deze wijziging heeft te maken de juridische status van de getallen in beide documenten. De inhoudelijke betekenis van de getallen en de wijze van toetsing is niet veranderd en de wijziging is ook niet van toepassing op de stoffen die niet in BKMW of Regeling staan genoemd. Op deze website kiezen we er daarom voor om de term JG-MKN te blijven gebruiken, ongeacht de status van het getal.
Maximaal aanvaardbare concentratie (MAC-MKN). Deze term werd gebruikt in de Nederlandse wetgeving onder de KRW, maar bij de laatste wijziging van het Besluit milieukwaliteitseisen water (BKMW) is de term milieukwaliteitsnorm vervangen door milieukwaliteitseis (MAC-MKE). In de Regeling monitoring Kaderrichtlijn water wordt gesproken over ‘Maximaal aanvaardbare waarde van de concentratie’. Deze wijziging heeft te maken de juridische status van de getallen in beide documenten. De inhoudelijke betekenis van de getallen en de wijze van toetsing is niet veranderd en de wijziging is ook niet van toepassing op de stoffen die niet in BKMW of Regeling staan genoemd. Op deze website kiezen we er daarom voor om de term MAC-MKN te blijven gebruiken, ongeacht de status van het getal.
Maximaal toelaatbaar risiconiveau
Maximaal toelaatbaar risiconiveau
Maximaal toelaatbaar risiconiveau
Voetnoten
datum van realisatie van de milieukwaliteitseis: 22 december 2015
Niet van toepassing
datum van realisatie van de milieukwaliteitseis: 22 december 2015
Niet van toepassing
Voor samenstelling somparameters zie Bijlage N van de Regeling bodemkwaliteit: http://wetten.overheid.nl/BWBR0023085/BijlageN/
Voor de samenstelling van de somparameters zie bijlage N van de Regeling bodemkwaliteit (http://wetten.overheid.nl/BWBR0023085/BijlageN/). Bij het berekenen van een somwaarde worden voor de individuele componenten de resultaten < vereiste rapportagegrens AS3000 vermenigvuldigd met 0,7. Indien alle individuele waarden als onderdeel van de berekende waarde het resultaat < vereiste rapportagegrens AS3000 hebben, mag de beoordelaar ervan uit gaan dat de kwaliteit van de grond of het grondwater voldoet aan de van toepassing zijnde normwaarde. Indien er voor een of meer individuele componenten een of meer gemeten gehalten (zonder < teken) zijn, dan dient de berekende waarde te worden getoetst aan de van toepassing zijnde normwaarde. Deze regel geldt ook als gemeten gehalten lager zijn dan de vereiste rapportagegrens. Het verkregen toetsingsresultaat, op basis van een berekende somwaarde waarin voor een of meer individuele componenten is gerekend met een waarde van 0,7 maal de rapportagegrens, heeft geen verplichtend karakter. De onderzoeker heeft de vrijheid onderbouwd te concluderen dat het betreffende monster niet in die mate is verontreinigd als het toetsingsresultaat aangeeft. Dit geldt bijvoorbeeld als bij een meting van PAK in het grondwater alleen naftaleen in een licht verhoogde concentratie is aangetoond en de overige PAK een waarde < vereiste rapportagegrens AS3000 hebben. Voor die overige PAK worden dan relatief hoge gehalten berekend (door de vermenigvuldiging met 0,7), waarvan kan worden onderbouwd dat die gehalten niet in het grondwater aanwezig zullen zijn gezien de immobiliteit van de betreffende stoffen.
Geldt voor de som van de isomeren
Voor deze stof zijn risicogrenzen voor bodem beschikbaar. Deze hebben geen officiële status als norm, maar kunnen wel worden gebruikt door het bevoegd gezag. Informatie over deze stof kunt u opvragen via de helpdesk van de website Risico's van stoffen (https://rvs.rivm.nl/vragen-enof-opmerkingen).
Achtergrondwaarde is gebaseerd op de bepalingsgrens (intralaboratorium reproduceerbaarheid), omdat onvoldoende data / metingen boven de bepalingsgrens beschikbaar zijn om een betrouwbare P95 af te leiden.
Geldt voor de som van de isomeren
Achtergrondwaarde is gebaseerd op de bepalingsgrens (intralaboratorium reproduceerbaarheid), omdat onvoldoende data / metingen boven de bepalingsgrens beschikbaar zijn om een betrouwbare P95 af te leiden.
Voor de definitie van somparameters wordt verwezen naar bijlage N van deze regeling (zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0023085/BijlageN/). De definitie van sommige somparameters is verschillend voor de landbodem en de waterbodem. Achter de somparameter wordt vermeld welke van de twee definities gehanteerd moet worden.
Geldt voor de som van de isomeren
Voor de definitie van somparameters wordt verwezen naar bijlage N van deze regeling (zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0023085/BijlageN/). De definitie van sommige somparameters is verschillend voor de landbodem en de waterbodem. Achter de somparameter wordt vermeld welke van de twee definities gehanteerd moet worden.
Geldt voor de som van de isomeren
In oppervlaktewater wordt geen grond toegepast die niet afkomstig is van de bodem onder het oppervlaktewater en die de Maximale waarden voor de functieklasse industrie overschrijdt.
Voor de definitie van somparameters wordt verwezen naar bijlage N van deze regeling (zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0023085/BijlageN/). De definitie van sommige somparameters is verschillend voor de landbodem en de waterbodem. Achter de somparameter wordt vermeld welke van de twee definities gehanteerd moet worden.
Voor de definitie van somparameters wordt verwezen naar bijlage N van deze regeling (zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0023085/BijlageN/). De definitie van sommige somparameters is verschillend voor de landbodem en de waterbodem. Achter de somparameter wordt vermeld welke van de twee definities gehanteerd moet worden.
Niet van toepassing
Voor de definitie van somparameters wordt verwezen naar bijlage N van deze regeling (zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0023085/BijlageN/). De definitie van sommige somparameters is verschillend voor de landbodem en de waterbodem. Achter de somparameter wordt vermeld welke van de twee definities gehanteerd moet worden.
Niet van toepassing
Voor de definitie van somparameters wordt verwezen naar bijlage N van deze regeling (zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0023085/BijlageN/). De definitie van sommige somparameters is verschillend voor de landbodem en de waterbodem. Achter de somparameter wordt vermeld welke van de twee definities gehanteerd moet worden.
Niet van toepassing
Voor de definitie van somparameters wordt verwezen naar bijlage N van deze regeling (zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0023085/BijlageN/). De definitie van sommige somparameters is verschillend voor de landbodem en de waterbodem. Achter de somparameter wordt vermeld welke van de twee definities gehanteerd moet worden.
Niet van toepassing
Voor de definitie van somparameters wordt verwezen naar bijlage N van deze regeling (zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0023085/BijlageN/). De definitie van sommige somparameters is verschillend voor de landbodem en de waterbodem. Achter de somparameter wordt vermeld welke van de twee definities gehanteerd moet worden.
Niet van toepassing
De Streefwaarden grondwater voor een aantal stoffen zijn lager dan de vereiste rapportagegrens in AS3000. Dit betekent dat deze Streefwaarden strenger zijn dan het niveau waarop betrouwbaar (routinematig) kan worden gemeten. De laboratoria moeten minimaal voldoen aan de vereiste rapportagegrens in AS3000. Het hanteren van een strengere rapportagegrens mag ook, mits de gehanteerde analysemethode voldoet aan AS3000. Bij het beoordelen van het meetresultaat < rapportagegrens AS3000 mag de beoordelaar ervan uitgaan dat de kwaliteit van het grondwater voldoet aan de Streefwaarde. Indien het laboratorium een gemeten gehalte rapporteert (zonder< teken), moet dit gehalte aan de Streefwaarde worden getoetst, ook als dit gehalte lager is dan de vereiste rapportagegrens AS3000.
Voor de samenstelling van de somparameters zie bijlage N van de Regeling bodemkwaliteit (http://wetten.overheid.nl/BWBR0023085/BijlageN/). Bij het berekenen van een somwaarde worden voor de individuele componenten de resultaten < vereiste rapportagegrens AS3000 vermenigvuldigd met 0,7. Indien alle individuele waarden als onderdeel van de berekende waarde het resultaat < vereiste rapportagegrens AS3000 hebben, mag de beoordelaar ervan uit gaan dat de kwaliteit van de grond of het grondwater voldoet aan de van toepassing zijnde normwaarde. Indien er voor een of meer individuele componenten een of meer gemeten gehalten (zonder < teken) zijn, dan dient de berekende waarde te worden getoetst aan de van toepassing zijnde normwaarde. Deze regel geldt ook als gemeten gehalten lager zijn dan de vereiste rapportagegrens. Het verkregen toetsingsresultaat, op basis van een berekende somwaarde waarin voor een of meer individuele componenten is gerekend met een waarde van 0,7 maal de rapportagegrens, heeft geen verplichtend karakter. De onderzoeker heeft de vrijheid onderbouwd te concluderen dat het betreffende monster niet in die mate is verontreinigd als het toetsingsresultaat aangeeft. Dit geldt bijvoorbeeld als bij een meting van PAK in het grondwater alleen naftaleen in een licht verhoogde concentratie is aangetoond en de overige PAK een waarde < vereiste rapportagegrens AS3000 hebben. Voor die overige PAK worden dan relatief hoge gehalten berekend (door de vermenigvuldiging met 0,7), waarvan kan worden onderbouwd dat die gehalten niet in het grondwater aanwezig zullen zijn gezien de immobiliteit van de betreffende stoffen.
Voor grondwater zijn effecten van PAK’s, chloorbenzenen en chloorfenolen indirect, als fractie van de individuele interventiewaarde, optelbaar (dat wil zeggen 0,5 x interventiewaarde stof A heeft evenveel effect als 0,5 x interventiewaarde stof B). Dit betekent dat een somformule gebruikt moet worden om te beoordelen of van overschrijding van de interventiewaarde sprake is. Er is sprake van overschrijding van de interventiewaarde voor de som van een groep stoffen indien SUM(Ci/Ii) > 1, waarbij Ci = gemeten concentratie van een stof uit een betreffende groep en Ii = interventiewaarde voor de betreffende stof uit de betreffende groep.
Geldt voor de som van de isomeren
Let op!
Geprint op: 08/12/2023 om: 17:32
Controleer de actualiteit van deze gegevens op: https://rvs.rivm.nl
trichloorbenzenen
(TCB)
(12002-48-1) |
|
---|---|
UN-nummer |
2321
|
Benaming en beschrijving 3.1.2 |
TRICHLOORBENZENEN, VLOEIBAAR
|
Klasse 2.2 | 6.1 |
Classificatiecode 2.2 |
T1
|
Verpakkingsgroep 2.1.1.3 |
III
|
Etiketten 5.2.2 | 6.1 |
Gelimiteerde hoeveelheden 3.4 |
5 L
|
Vrijgestelde hoeveelheden 3.5.1.2 |
E1
|
Verpakkingen: Verpakkingsinstructies 4.1.4 |
P001 IBC03 LP01 R001
|
Verpakkingen: Gezamenlijke verpakking 4.1.10 |
MP19
|
Transporttanks en bulkcontainers: Instructies 4.2.5.2, 7.3.2 |
T4
|
Transporttanks en bulkcontainers: Bijzondere bepalingen 4.2.5.3 | TP1 |
ADR tanks: Tankcode 4.3 |
L4BH
|
ADR tanks: Bijzondere bepalingen 4.3.5, 6.8.4 |
TE19 TU15
|
Voertuig voor tankvervoer 9.1.1.2 |
AT
|
Vervoerscategorie (Code voor beperkingen in tunnels) 1.1.3.6 |
2 (E)
|
Bijzondere bepalingen voor het vervoer: Colli 7.2.4 |
V12
|
Bijzondere bepalingen voor het vervoer: Laden Lossen en behandeling 7.5.11 |
CV13 CV28
|
Bijzondere bepalingen voor het vervoer: Bedrijf 8.5 |
S9
|
Gevaarsidentificatienummer 5.3.2.3 | 60 |
Voetnoten

Er is 1 stof in uw selectie zonder ADR-vermelding. Stoffen kunnen echter tot een groep behoren die wel een ADR-vermelding heeft.
tonen verbergen
trichloorbenzenen
(TCB)
(12002-48-1) |
|
---|---|
UN-nummer |
2321
|
Benaming en beschrijving 3.1.2 |
TRICHLOORBENZENEN, VLOEIBAAR
|
GEVI-code | 60 |
Stofindeling weg en spoor | LNR |
Stofindeling water | LNR |