Let op!
Geprint op: 25/09/2023 om: 11:14
Controleer de actualiteit van deze gegevens op: https://rvs.rivm.nl
Kwik
Stofnaam | kwik |
---|---|
Engelse naam | mercury |
CAS-nummer | 7439-97-6 |
UN-nummer | 2809 |
3506 | |
EG-nummer | 231-106-7 |
ECHA stofinformatie | Substance Infocard |
Aquo-code | Hg |
SIKB-id | 1097 |
Synoniem | mercury and inorganic mercury compounds |
mercury and organic mercury compounds | |
anorganisch kwik | |
kwik, metallisch | |
Molecuulformule | Hg |
SMILES | [Hg] |
Structuurformule | Structuurformule wordt geladen… |
Functionele stofgroep | Stoffenlijst rampeninterventiewaarden |
Lijst ZZS | |
Lijst OSPAR | |
Lijst KRW prioritaire stoffen | |
Lijst E-PRTR | |
Lijst Autorisaties en restricties | |
Lijst ADR | |
Lijst CMR volgens CLP | |
Lijst Stofklassen voor luchtemissies | |
Lijst CMR-stoffen SZW | |
Lijst CMR volgens zelfclassificatie | |
Lijst Stofcategorie rekenvoorschrift omgevingsveiligheid | |
Chemische stofgroep | ZZS kwik en kwikverbindingen |
Emissiegegevens ZZS-Navigator | Naar lucht |
Naar water |
Voetnoten
Let op!
Geprint op: 25/09/2023 om: 11:14
Controleer de actualiteit van deze gegevens op: https://rvs.rivm.nl
kwik
(7439-97-6) |
|
---|---|
Op ZZS lijst vanwege EU gevaarsindeling |
Annex VI van Verordening (EG) 1272/2008
|
Op ZZS lijst vanwege KRW |
Prioritair gevaarlijke stoffen KRW lijst
|
Op ZZS lijst vanwege OSPAR |
OSPAR lijst van stoffen voor prioritaire actie
|
Datum toevoeging |
2-12-2013
|
kwik
(7439-97-6) |
|
---|---|
Stofklasse voor luchtemissies | MVP 1 |
Grensmassastroom | 0,15 g/uur |
Emissiegrenswaarde | 0,05 mg/Nm3 |
kwik
(7439-97-6) |
|
---|---|
Specifieke naam op KRW |
kwik en kwikverbindingen
|
Geplaatst als |
Prioritair gevaarlijke stof
|
kwik
(7439-97-6) |
|
---|---|
Specifieke naam op OSPAR |
kwik en organokwikverbindingen
|
Laatste revisie Achtergrond document (Organiserend land) |
2004 (UK)
|
Review statement over achtergrond document |
2009
|
kwik
(7439-97-6) |
|
---|---|
Specifieke stofnaam op EPRTR | Kwik en zijn verbindingen |
Drempelwaarde voor uitstoot in de lucht | 1 kg/jaar |
Drempelwaarde voor uitstoot in water | 1 kg/jaar |
kwik
(7439-97-6) |
|
---|---|
Specifieke naam op REACH bijlage XVII |
kwik
|
Beperkingsvoorwaarden volgens |
REACH bijlage XVII
|
En beperkingsvoorwaarden volgens |
REACH Bijlage XVII, zie stof(groep) of mengsel nr. 28 en/of 29 en/of 30.
|
Toelichtende voetnoot
Toelichtende voetnoten
als Hg; Alle metalen worden gerapporteerd als de totale massa van het element in alle chemische vormen aanwezig in de uitstoot.
Tenzij anders aangegeven wordt bij rapportage van een verontreinigende stof vermeld in bijlage II de totale massa van die verontreinigende stof vermeld of, als het om een groep van verontreinigende stoffen gaat, de totale massa van de groep.
Tenzij anders aangegeven wordt bij rapportage van een verontreinigende stof vermeld in bijlage II de totale massa van die verontreinigende stof vermeld of, als het om een groep van verontreinigende stoffen gaat, de totale massa van de groep.
Let op!
Geprint op: 25/09/2023 om: 11:14
Controleer de actualiteit van deze gegevens op: https://rvs.rivm.nl
Normen
Categorie | Compartiment/Normtype | Norm |
kwik
(7439-97-6) |
---|---|---|---|
Milieu | Oppervlaktewater zoet | log Kp l/kg (zwevend stof) | 5,23 |
Milieu | Oppervlaktewater zoet | Landoppervlaktewateren achtergrondconcentratie (opgelost) | 0,01 µg/l |
Milieu | Oppervlaktewater zoet | Landoppervlaktewateren wettelijk JG-MKN (opgelost) | 0,00007 µg/l |
Milieu | Oppervlaktewater zoet | Landoppervlaktewateren wettelijk MAC-MKN (opgelost) | 0,07 µg/l |
Milieu | Oppervlaktewater zout | Andere oppervlaktewateren achtergrondconcentratie (opgelost) | 0,003 µg/l |
Milieu | Oppervlaktewater zout | Andere oppervlaktewateren wettelijk JG-MKN (opgelost) | 0,00007 µg/l |
Milieu | Oppervlaktewater zout | Andere oppervlaktewateren wettelijk MAC-MKN (opgelost) | 0,07 µg/l |
Milieu | Oppervlaktewater voor drinkwaterbereiding | Oppervlaktewater voor drinkwaterbereiding (gericht op waterbeheerder) | 0,3 µg/l |
Milieu | Oppervlaktewater voor drinkwaterbereiding | Oppervlaktewater voor drinkwaterbereiding (gericht tot het drinkwaterbedrijf) | 0,3 µg/l |
Milieu | Biota | Landoppervlaktewateren Biota wettelijk MKN | 20 µg/kg |
Milieu | Sediment | Sediment MTR (droge stof) | 10 mg/kg |
Milieu | Grond | Achtergrondwaarde (droge stof; bij toepassing in oppervlaktewater en voor de bodem of oever van een oppervlaktewaterlichaam) | 0,15 mg/kg |
Milieu | Grond | Achtergrondwaarde (droge stof; bij toepassing op of in de bodem) | 0,15 mg/kg |
Milieu | Grond | Maximale waarde bodemfunctieklasse wonen / Maximale waarden kwaliteitsklasse wonen (droge stof) | 0,83 mg/kg |
Milieu | Grond | Maximale waarde bodemfunctieklasse industrie / Maximale waarde kwaliteitsklasse industrie (droge stof) | 4,8 mg/kg |
Milieu | Grond | Maximale waarde voor verspreiden van baggerspecie over aangrenzend perceel (droge stof) | |
Milieu | Grond | Maximale waarde grootschalige toepassingen op of in de bodem: Maximale emissiewaarde (via gestandaardiseerde uitlogingstoets met Liquid/Solid ratio 10) | 0,49 mg/kg |
Milieu | Grond | Maximale waarde grootschalige toepassingen op of in de bodem: Emissietoetswaarde (droge stof) | 4,8 mg/kg |
Milieu | Grond | Maximale waarde verspreiden baggerspecie in zoet oppervlaktewater / Maximale waarde kwaliteitsklasse A (droge stof) | 1,2 mg/kg |
Milieu | Grond | Interventiewaarde bodem onder oppervlaktewater / Maximale waarde kwaliteitsklasse B (droge stof) | 10 mg/kg |
Milieu | Grond | Maximale waarde verspreiden baggerspecie in zout oppervlaktewater (droge stof) | 1,2 mg/kg |
Milieu | Grond | Maximale waarde grootschalige toepassingen op of in de bodem onder oppervlaktewater: Maximale emissiewaarde (via gestandaardiseerde uitlogingstoets met een Liquid/Solid ratio van 10) | 0,49 mg/kg |
Milieu | Grond | Maximale waarde grootschalige toepassingen op of in de bodem onder oppervlaktewater: Emissietoetswaarde (droge stof) | 4,8 mg/kg |
Milieu | Grondwater | Grondwater streefwaarde ondiep (opgelost) | 0,05 µg/l |
Milieu | Grondwater | Grondwater streefwaarde diep (inclusief AC) (opgelost) | 0,01 µg/l |
Milieu | Grondwater | Grondwater interventiewaarde (opgelost) | 0,3 µg/l |
Milieu | Lucht | Lucht MTR | 0,05 µg/m3 |
Mens | Grenswaarde werknemer | TGG 8 uur | 0,02 mg/m3 |
Mens | Rampeninterventiewaarde | Voorlichtingsrichtwaarde (VRW) 10 min | NA |
Mens | Rampeninterventiewaarde | Alarmeringsgrenswaarde (AGW) 10 min | 3,1 mg/m3 |
Mens | Rampeninterventiewaarde | Levensbedreigende waarde (LBW) 10 min | 16 mg/m3 |
Mens | Rampeninterventiewaarde | Voorlichtingsrichtwaarde (VRW) 30 min | NA |
Mens | Rampeninterventiewaarde | Alarmeringsgrenswaarde (AGW) 30 min | 2,1 mg/m3 |
Mens | Rampeninterventiewaarde | Levensbedreigende waarde (LBW) 30 min | 11 mg/m3 |
Mens | Rampeninterventiewaarde | Voorlichtingsrichtwaarde (VRW) 1 uur | NA |
Mens | Rampeninterventiewaarde | Alarmeringsgrenswaarde (AGW) 1 uur | 1,7 mg/m3 |
Mens | Rampeninterventiewaarde | Levensbedreigende waarde (LBW) 1 uur | 8,9 mg/m3 |
Mens | Drinkwater | Drinkwaterkwaliteitseis - chemische parameters | 1,0 µg/l |
Toelichtende voetnoot
Jaargemiddelde milieukwaliteitsnorm (JG-MKN). Deze term werd gebruikt in de Nederlandse wetgeving onder de KRW, maar bij de laatste wijziging van het Besluit milieukwaliteitseisen water (BKMW) is de term milieukwaliteitsnorm vervangen door milieukwaliteitseis (JG-MKE). In de Regeling monitoring Kaderrichtlijn water wordt gesproken over ‘jaargemiddelde waarde van de concentratie’. Deze wijziging heeft te maken de juridische status van de getallen in beide documenten. De inhoudelijke betekenis van de getallen en de wijze van toetsing is niet veranderd en de wijziging is ook niet van toepassing op de stoffen die niet in BKMW of Regeling staan genoemd. Op deze website kiezen we er daarom voor om de term JG-MKN te blijven gebruiken, ongeacht de status van het getal.
Maximaal aanvaardbare concentratie (MAC-MKN). Deze term werd gebruikt in de Nederlandse wetgeving onder de KRW, maar bij de laatste wijziging van het Besluit milieukwaliteitseisen water (BKMW) is de term milieukwaliteitsnorm vervangen door milieukwaliteitseis (MAC-MKE). In de Regeling monitoring Kaderrichtlijn water wordt gesproken over ‘Maximaal aanvaardbare waarde van de concentratie’. Deze wijziging heeft te maken de juridische status van de getallen in beide documenten. De inhoudelijke betekenis van de getallen en de wijze van toetsing is niet veranderd en de wijziging is ook niet van toepassing op de stoffen die niet in BKMW of Regeling staan genoemd. Op deze website kiezen we er daarom voor om de term MAC-MKN te blijven gebruiken, ongeacht de status van het getal.
Jaargemiddelde milieukwaliteitsnorm (JG-MKN). Deze term werd gebruikt in de Nederlandse wetgeving onder de KRW, maar bij de laatste wijziging van het Besluit milieukwaliteitseisen water (BKMW) is de term milieukwaliteitsnorm vervangen door milieukwaliteitseis (JG-MKE). In de Regeling monitoring Kaderrichtlijn water wordt gesproken over ‘jaargemiddelde waarde van de concentratie’. Deze wijziging heeft te maken de juridische status van de getallen in beide documenten. De inhoudelijke betekenis van de getallen en de wijze van toetsing is niet veranderd en de wijziging is ook niet van toepassing op de stoffen die niet in BKMW of Regeling staan genoemd. Op deze website kiezen we er daarom voor om de term JG-MKN te blijven gebruiken, ongeacht de status van het getal.
Maximaal aanvaardbare concentratie (MAC-MKN). Deze term werd gebruikt in de Nederlandse wetgeving onder de KRW, maar bij de laatste wijziging van het Besluit milieukwaliteitseisen water (BKMW) is de term milieukwaliteitsnorm vervangen door milieukwaliteitseis (MAC-MKE). In de Regeling monitoring Kaderrichtlijn water wordt gesproken over ‘Maximaal aanvaardbare waarde van de concentratie’. Deze wijziging heeft te maken de juridische status van de getallen in beide documenten. De inhoudelijke betekenis van de getallen en de wijze van toetsing is niet veranderd en de wijziging is ook niet van toepassing op de stoffen die niet in BKMW of Regeling staan genoemd. Op deze website kiezen we er daarom voor om de term MAC-MKN te blijven gebruiken, ongeacht de status van het getal.
Europese milieukwaliteitseis voor oppervlaktewater dat wordt gebruikt voor de bereiding van voor menselijke consumptie bestemd water.
Kwaliteitseisen voor oppervlaktewater bestemd voor de bereiding van drinkwater.
Milieukwaliteitsnorm
Maximaal toelaatbaar risiconiveau
minder dan 10 m
Maximaal toelaatbaar risiconiveau
tijdgewogen gemiddelde
De voorlichtingsrichtwaarde (VRW) geeft de luchtconcentratie van een stof die met grote waarschijnlijkheid door de blootgestelde bevolking als hinderlijk wordt waargenomen of waarboven lichte gezondheidseffecten mogelijk zijn.
De alarmeringsgrenswaarde (AGW) geeft de luchtconcentratie van een stof waarboven onherstelbare of andere ernstige gezondheidseffecten kunnen optreden of waarbij door blootstelling aan de stof personen minder goed in staat zijn zichzelf in veiligheid te brengen.
De levensbedreigende waarde (LBW) geeft de luchtconcentratie van een stof waarboven mogelijk sterfte of levensbedreigende aandoeningen kunnen ontstaan.
De voorlichtingsrichtwaarde (VRW) geeft de luchtconcentratie van een stof die met grote waarschijnlijkheid door de blootgestelde bevolking als hinderlijk wordt waargenomen of waarboven lichte gezondheidseffecten mogelijk zijn.
De alarmeringsgrenswaarde (AGW) geeft de luchtconcentratie van een stof waarboven onherstelbare of andere ernstige gezondheidseffecten kunnen optreden of waarbij door blootstelling aan de stof personen minder goed in staat zijn zichzelf in veiligheid te brengen.
De levensbedreigende waarde (LBW) geeft de luchtconcentratie van een stof waarboven mogelijk sterfte of levensbedreigende aandoeningen kunnen ontstaan.
De voorlichtingsrichtwaarde (VRW) geeft de luchtconcentratie van een stof die met grote waarschijnlijkheid door de blootgestelde bevolking als hinderlijk wordt waargenomen of waarboven lichte gezondheidseffecten mogelijk zijn.
De alarmeringsgrenswaarde (AGW) geeft de luchtconcentratie van een stof waarboven onherstelbare of andere ernstige gezondheidseffecten kunnen optreden of waarbij door blootstelling aan de stof personen minder goed in staat zijn zichzelf in veiligheid te brengen.
De levensbedreigende waarde (LBW) geeft de luchtconcentratie van een stof waarboven mogelijk sterfte of levensbedreigende aandoeningen kunnen ontstaan.
Wettelijk toegestane maximale concentratie in drinkwater
Voetnoten
Deze milieukwaliteitseis heeft betrekking op de opgeloste concentratie. Dit is de opgeloste fase van een watermonster die wordt verkregen door filtratie over een filter van 0,45 μm of een gelijkwaardige voorbehandeling. In het monitoringsprogramma kan worden bepaald dat bij toetsing van de resultaten van de monitoring aan de milieukwaliteitseis een correctie kan worden toegepast, waarbij rekening wordt gehouden met: natuurlijke achtergrondconcentraties voor metalen en hun verbindingen, indien deze de naleving van de milieukwaliteitseisen beletten, en de hardheid, de pH of andere waterkwaliteitsparameters die de biologische beschikbaarheid van metalen beïnvloeden, waarbij de biobeschikbare concentratie wordt bepaald met behulp van passende biobeschikbaarheidsmodel.
datum van realisatie van de milieukwaliteitseis: 22 december 2015
Voor deze stof heeft Nederland met het oog op het toezicht op de naleving van de milieukwaliteitseis voor biota, met inachtneming van artikel 3, derde lid, van de richtlijn prioritaire stoffen, een waarde voor de concentratie van de stof in oppervlaktewater afgeleid, waarmee hetzelfde niveau van bescherming wordt geboden dat is beoogd met de milieukwaliteitseis voor biota.
Deze milieukwaliteitseis heeft betrekking op de opgeloste concentratie. Dit is de opgeloste fase van een watermonster die wordt verkregen door filtratie over een filter van 0,45 μm of een gelijkwaardige voorbehandeling. In het monitoringsprogramma kan worden bepaald dat bij toetsing van de resultaten van de monitoring aan de milieukwaliteitseis een correctie kan worden toegepast, waarbij rekening wordt gehouden met: natuurlijke achtergrondconcentraties voor metalen en hun verbindingen, indien deze de naleving van de milieukwaliteitseisen beletten, en de hardheid, de pH of andere waterkwaliteitsparameters die de biologische beschikbaarheid van metalen beïnvloeden, waarbij de biobeschikbare concentratie wordt bepaald met behulp van passende biobeschikbaarheidsmodel.
datum van realisatie van de milieukwaliteitseis: 22 december 2015
Deze milieukwaliteitseis heeft betrekking op de opgeloste concentratie. Dit is de opgeloste fase van een watermonster die wordt verkregen door filtratie over een filter van 0,45 μm of een gelijkwaardige voorbehandeling. In het monitoringsprogramma kan worden bepaald dat bij toetsing van de resultaten van de monitoring aan de milieukwaliteitseis een correctie kan worden toegepast, waarbij rekening wordt gehouden met: natuurlijke achtergrondconcentraties voor metalen en hun verbindingen, indien deze de naleving van de milieukwaliteitseisen beletten, en de hardheid, de pH of andere waterkwaliteitsparameters die de biologische beschikbaarheid van metalen beïnvloeden, waarbij de biobeschikbare concentratie wordt bepaald met behulp van passende biobeschikbaarheidsmodel.
datum van realisatie van de milieukwaliteitseis: 22 december 2015
Voor deze stof heeft Nederland met het oog op het toezicht op de naleving van de milieukwaliteitseis voor biota, met inachtneming van artikel 3, derde lid, van de richtlijn prioritaire stoffen, een waarde voor de concentratie van de stof in oppervlaktewater afgeleid, waarmee hetzelfde niveau van bescherming wordt geboden dat is beoogd met de milieukwaliteitseis voor biota.
Deze milieukwaliteitseis heeft betrekking op de opgeloste concentratie. Dit is de opgeloste fase van een watermonster die wordt verkregen door filtratie over een filter van 0,45 μm of een gelijkwaardige voorbehandeling. In het monitoringsprogramma kan worden bepaald dat bij toetsing van de resultaten van de monitoring aan de milieukwaliteitseis een correctie kan worden toegepast, waarbij rekening wordt gehouden met: natuurlijke achtergrondconcentraties voor metalen en hun verbindingen, indien deze de naleving van de milieukwaliteitseisen beletten, en de hardheid, de pH of andere waterkwaliteitsparameters die de biologische beschikbaarheid van metalen beïnvloeden, waarbij de biobeschikbare concentratie wordt bepaald met behulp van passende biobeschikbaarheidsmodel.
datum van realisatie van de milieukwaliteitseis: 22 december 2015
datum van realisatie van de milieukwaliteitseis: 22 december 2015
getalswaarde = interventiewaarde
inclusief achtergrondconcentratie
In oppervlaktewater wordt geen grond toegepast die niet afkomstig is van de bodem onder het oppervlaktewater en die de Maximale waarden voor de functieklasse industrie overschrijdt.
Geen herverontreinigingsniveau bepaald, maar het betreft wel een prioritaire stof. De maximale waarde is gebaseerd op KRW-normen.
De msPAF wordt berekend voor de met X aangeduide stoffen. Indien geen waarde wordt ingevuld (bijvoorbeeld omdat de stof niet gemeten wordt) wordt gerekend met 0,7 * bepalingsgrens (intralaboratorium reproduceerbaarheid). De baggerspecie voldoet aan de maximale waarden voor verspreiden van baggerspecie op het aangrenzende perceel indien: (*) De gehalten van de gemeten stoffen lager zijn dan de Interventiewaarde bodem, niet zijnde de bodem of oever van een oppervlaktewaterlichaam, en (*) Voor organische stoffen: msPAF < 20%, en (*) Voor metalen: msPAF < 50%, waarbij voor cadmium een maximum gehalte geldt. Voor gemeten stoffen die geen deel uitmaken van de msPAF-berekening geldt de achtergrondwaarde (met uitzondering van somparamaters waarbij de individuele parameters onderdeel uitmaken van de msPAF-berekening; deze uitzondering geldt niet voor dioxine (som TEQ) waarvan PCB118 onderdeel uitmaakt). Minerale olie maakt geen deel uit van de msPAF-berekening. In plaats van de Achtergrondwaarde geldt voor deze stof de waarde, die vermeld is in de kolom 'Maximale waarden voor verspreiden van baggerspecie over aangrenzend perceel'. Voor toetsing aan de achtergrondwaarden worden de toetsingsregels van de Achtergrondwaarden toegepast. Uit artikel 36 van het Besluit vloeit voort dat naast de msPAF toetsing ook een toets moet plaatsvinden aan de Interventiewaarden bodem. Voor metalen waarvoor geen Interventiewaarden bodem zijn vastgesteld, dienen de Maximale waarden bodemfunctieklasse industrie te worden gehanteerd.
De Maximale waarden kwaliteitsklasse A zijn gebaseerd op een bepaald Herverontreinigingsniveau (HVN). Voor de stoffen waarvoor geen HVN is afgeleid gelden de Achtergrondwaarden en de toetsingsregels voor de Achtergrondwaarden.
Bij de toetsing aan de maximale waarden voor verspreiden in zout water wordt geen bodemtype correctie toegepast.
Indien het laboratorium een waarde ‘< dan een verhoogde rapportagegrens’ aangeeft (hoger dan de rapportagegrens AS3000), dan dient de betreffende verhoogde rapportagegrens te worden vermenigvuldigd met 0,7. De zo verkregen waarde (of hiermee berekende somwaarde) wordt getoetst aan de van toepassing zijnde normwaarde. Een dergelijke verhoogde rapportagegrens kan optreden bij de analyse van een zeer sterk verontreinigd monster of een monster met afwijkende samenstelling. Het zo verkregen toetsingsresultaat heeft geen verplichtend karakter. De onderzoeker heeft de vrijheid onderbouwd te concluderen dat het betreffende monster niet goed kan worden beoordeeld.
De Streefwaarden grondwater voor een aantal stoffen zijn lager dan de vereiste rapportagegrens in AS3000. Dit betekent dat deze Streefwaarden strenger zijn dan het niveau waarop betrouwbaar (routinematig) kan worden gemeten. De laboratoria moeten minimaal voldoen aan de vereiste rapportagegrens in AS3000. Het hanteren van een strengere rapportagegrens mag ook, mits de gehanteerde analysemethode voldoet aan AS3000. Bij het beoordelen van het meetresultaat < rapportagegrens AS3000 mag de beoordelaar ervan uitgaan dat de kwaliteit van het grondwater voldoet aan de Streefwaarde. Indien het laboratorium een gemeten gehalte rapporteert (zonder< teken), moet dit gehalte aan de Streefwaarde worden getoetst, ook als dit gehalte lager is dan de vereiste rapportagegrens AS3000.
Indien het laboratorium een waarde ‘< dan een verhoogde rapportagegrens’ aangeeft (hoger dan de rapportagegrens AS3000), dan dient de betreffende verhoogde rapportagegrens te worden vermenigvuldigd met 0,7. De zo verkregen waarde (of hiermee berekende somwaarde) wordt getoetst aan de van toepassing zijnde normwaarde. Een dergelijke verhoogde rapportagegrens kan optreden bij de analyse van een zeer sterk verontreinigd monster of een monster met afwijkende samenstelling. Het zo verkregen toetsingsresultaat heeft geen verplichtend karakter. De onderzoeker heeft de vrijheid onderbouwd te concluderen dat het betreffende monster niet goed kan worden beoordeeld.
De Streefwaarden grondwater voor een aantal stoffen zijn lager dan de vereiste rapportagegrens in AS3000. Dit betekent dat deze Streefwaarden strenger zijn dan het niveau waarop betrouwbaar (routinematig) kan worden gemeten. De laboratoria moeten minimaal voldoen aan de vereiste rapportagegrens in AS3000. Het hanteren van een strengere rapportagegrens mag ook, mits de gehanteerde analysemethode voldoet aan AS3000. Bij het beoordelen van het meetresultaat < rapportagegrens AS3000 mag de beoordelaar ervan uitgaan dat de kwaliteit van het grondwater voldoet aan de Streefwaarde. Indien het laboratorium een gemeten gehalte rapporteert (zonder< teken), moet dit gehalte aan de Streefwaarde worden getoetst, ook als dit gehalte lager is dan de vereiste rapportagegrens AS3000.
Indien het laboratorium een waarde ‘< dan een verhoogde rapportagegrens’ aangeeft (hoger dan de rapportagegrens AS3000), dan dient de betreffende verhoogde rapportagegrens te worden vermenigvuldigd met 0,7. De zo verkregen waarde (of hiermee berekende somwaarde) wordt getoetst aan de van toepassing zijnde normwaarde. Een dergelijke verhoogde rapportagegrens kan optreden bij de analyse van een zeer sterk verontreinigd monster of een monster met afwijkende samenstelling. Het zo verkregen toetsingsresultaat heeft geen verplichtend karakter. De onderzoeker heeft de vrijheid onderbouwd te concluderen dat het betreffende monster niet goed kan worden beoordeeld.
De Streefwaarden grondwater voor een aantal stoffen zijn lager dan de vereiste rapportagegrens in AS3000. Dit betekent dat deze Streefwaarden strenger zijn dan het niveau waarop betrouwbaar (routinematig) kan worden gemeten. De laboratoria moeten minimaal voldoen aan de vereiste rapportagegrens in AS3000. Het hanteren van een strengere rapportagegrens mag ook, mits de gehanteerde analysemethode voldoet aan AS3000. Bij het beoordelen van het meetresultaat < rapportagegrens AS3000 mag de beoordelaar ervan uitgaan dat de kwaliteit van het grondwater voldoet aan de Streefwaarde. Indien het laboratorium een gemeten gehalte rapporteert (zonder< teken), moet dit gehalte aan de Streefwaarde worden getoetst, ook als dit gehalte lager is dan de vereiste rapportagegrens AS3000.
metallisch
Tijdens de blootstellingsmonitoring voor kwik en zijn tweewaardige anorganische verbindingen wordt rekening gehouden met relevant biologische monitoringtechnieken in aanvulling op de luchtgrenswaarde
gemeten als kwik
Niet aanbevolen (zie stofdocument voor verdere toelichting)
Niet aanbevolen (zie stofdocument voor verdere toelichting)
Niet aanbevolen (zie stofdocument voor verdere toelichting)
Let op!
Geprint op: 25/09/2023 om: 11:14
Controleer de actualiteit van deze gegevens op: https://rvs.rivm.nl
kwik
(7439-97-6) |
kwik
(7439-97-6) |
|
---|---|---|
UN-nummer |
2809
|
3506
|
Benaming en beschrijving 3.1.2 |
KWIK
|
KWIK IN VERVAARDIGDE VOORWERPEN
|
Klasse 2.2 | 8 | 8 |
Classificatiecode 2.2 |
CT1
|
CT3
|
Verpakkingsgroep 2.1.1.3 |
III
|
|
Etiketten 5.2.2 | 6.1+8 | 6.1+8 |
Bijzondere bepalingen 3.3 | 365 | 366 |
Gelimiteerde hoeveelheden 3.4 |
5 kg
|
5 kg
|
Vrijgestelde hoeveelheden 3.5.1.2 |
E0
|
E0
|
Verpakkingen: Verpakkingsinstructies 4.1.4 |
P800
|
P003
|
Verpakkingen: Bijzondere bepalingen 4.1.4 |
|
PP90
|
Verpakkingen: Gezamenlijke verpakking 4.1.10 |
MP15
|
MP15
|
ADR tanks: Tankcode 4.3 |
L4BN
|
|
Voertuig voor tankvervoer 9.1.1.2 |
AT
|
|
Vervoerscategorie (Code voor beperkingen in tunnels) 1.1.3.6 |
3 (E)
|
3 (E)
|
Bijzondere bepalingen voor het vervoer: Laden Lossen en behandeling 7.5.11 |
CV13 CV28
|
CV13 CV28
|
Gevaarsidentificatienummer 5.3.2.3 | 86 |
|
Voetnoten




kwik
(7439-97-6) |
kwik
(7439-97-6) |
|
---|---|---|
UN-nummer |
2809
|
3506
|
Benaming en beschrijving 3.1.2 |
KWIK
|
KWIK IN VERVAARDIGDE VOORWERPEN
|
GEVI-code | 86 |
|
Stofindeling weg en spoor | LNR | NR |
Stofindeling water | LNR | NR |
Voetnoten
kwik
(7439-97-6) |
|
---|---|
Specifieke naam CMR |
kwik
|
CMR Categorie 1A en 1B volgens |
Annex VI van Verordening (EG) 1272/2008
|
CMR indeling 1A en 1B leidt tot beperkingen volgens |
REACH Bijlage XVII, zie stof(groep) of mengsel nr. 28 en/of 29 en/of 30.
|
kwik
(7439-97-6) |
|
---|---|
Specifieke naam op SZW-lijst |
kwik, metallisch
|
SZW-lijst van voor de voortplanting giftige stoffen |
Staatscourant 2023-18019
|
kwik
(7439-97-6) |
|
---|---|
Specifieke naam ECHA |
Mercury
|
Zelfclassificatie als CMR categorie 1a of 1b | https://echa.europa.eu/information-on-chemicals/cl-inventory-database/-/discli/details/15915 |
Toelichtende voetnoot
Toelichtende voetnoten
C&L database geraadpleegd op 28 augustus 2023
Dit betreft een zelfclassificatie van de fabrikanten en importeurs. Deze zelfclassificatie is niet gecontroleerd door het RIVM.